Motion till Kyrkomötet
Konfirmationsersättningen

Mot 2005:92

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att i sina bestämmelser för vad konfirmationsersättning omfattar beakta följande:

- Bara en ersättningsnivå skall förekomma.

- Ersättningen utfaller när konfirmanden har deltagit i konfirmandredovisningen.

Motivering

Förslaget från Kyrkostyrelsen att det skall finnas fyra ersättningsnivåer, beroende på hur länge man har deltagit i undervisningen innebär många svårigheter.

Hur mäter vi t.ex. tiden?

Menar vi tiden från konfirmandläsningens början t.o.m. konfirmationen (och när börjar konfirmationsundervisningen? Är det datumet för inskrivningen eller är det första träffen?) Om konfirmandundervisningen börjar 1 september och konfirmationen är den 31 maj, då har halva tiden gått den 15 januari.

Men tänk om alla lägren ligger på våren. Hur räknar vi då? Hur lång tid bedömer vi ett läger? Är det undervisningstiden vi räknar eller räknar vi ett lägerdygn som 24 timmar. Svårigheterna är uppenbara.

Vi måste därför ha ett enkelt sätt att mäta på. (”…det är tveksamt om större ekonomisk rättvisa uppnås genom att komplexiteten i regelverket vad det gäller clearing ökar.” Njurunda församling)

Konfirmandredovisningen

Jag föreslår helt enkelt att man måste ha varit med på undervisningen och konfirmandredovisningen men dock inte skall behöva vara med på själva konfirmationen för att konfirmandclearingen skall gälla.

För många kan detta ses som en motsägelse eftersom det fortfarande är vanligast att ha redovisningen i själva konfirmationsgudstjänsten. Men det blir allt vanligare att ha själva redovisningen innan på dagen, några dagar innan eller i samband med det sista vårlägret. Fördelarna med detta är många. Redovisningen kommer i ett mer naturligt sammanhang. Man kan redovisa på väldigt många fler sätt, med utställningar och film för att nämna några. För de allra flesta är redovisningen lika med konfirmationen men konfirmationen är ju själva handpåläggningen med bön om Anden. Detta blir mycket tydligare när man frigör redovisningen från själva konfirmationen. Gensvaret från föräldrar och anhöriga är mycket positivt, kan jag själv intyga (med viss förvåning måste jag väl också medge).

På det här sättet tillmötesgår vi även dem som inte vill konfirmeras men ändå vill vara med till ”läsningens” avslutning. Det är viktigt att inga ekonomiska anledningar får styra konfirmanden i valet om man vill konfirmeras eller ej.

Hög kvalité få avhopp

Skulle någon sluta innan redovisningen så tycker jag detta bör falla tillbaka på församlingen själv. I sitt kvalitetstänkande bör de utvärdera varför ungdomar slutar och till nästa år försöka komma tillrätta med detta. Har församlingarna en hög kvalité så är sannolikheten mindre att ungdomar slutar.

Föreslår därför att Kyrkomötet beslutar att Kyrkostyrelsen i sina bestämmelser för vad konfirmationsersättning omfattar beaktar följande:

- Bara en ersättningsnivå skall förekomma.

Linköping, Petri o Pauli dag, a.D. 2005

Per Ingvarsson